Lattemorsa

I dag får man gratis kaffe om man går förbi Presbyrån på Svea-vägen: barnvagns-dt. DT står alltså för drive through, något jag tyckte var coolt när min kusin, som jobbade på den internationella restaurangkedjan, lärde mig det, säg 1992.

Nu blir det ändå en dyr gratis kaffe för mig, för det skulle krävas många timmar med tåg. Men jag skulle ju passa in, eller hur? Med min donkey, mina söta kids och så skulle jag kunna dra på mig en bondelid-tröja som går att amma i och som döljer att jag nyss fått barn (jag gissar att lattemorsor är snyggsmala dagen efter förlossningen.

Ibland skräms jag av tanken: är jag en lattemorsa? Vad är definitionen? En mugghållare på vagnen? Eller den här? Jag minns första utelatten i våras när vintern äntligen försvann, jag kunde ha både min och kompisens latte på min dåvarande vagn, och hon sa att hon förstod vitsen med att ha en mugghållare men kunde bara inte, våga vägra latte liksom.

Men när ska man annars dricka den? Inte med barn i knät ju, och med två är det typ alltid barn i knät. Min bästa just nu är spillfria termosmuggen Contigo som jag fick i mors dag-present (fatta att få bli firad på mors dag, en sån sak!).

Jag tänker mig lattemorsor som såna som shoppar, går på café, är solsidansnygga. Det där sista stämmer inte på mig mig, men vardagsärenden gör jag med vagnen. Fikar händer det också att jag gör (eller det funkade med bara ett barn i alla fall). Och jag dricker kaffe.

Kanske är vi lattemorsor allihop, för att få vårt kaffe någon gång.

Lämna en kommentar